صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / نقد و بررسی سریال آلیس در سرزمین مرزی

نقد و بررسی سریال آلیس در سرزمین مرزی

نقد و بررسی سریال آلیس در سرزمین مرزی

نقد و بررسی سریال آلیس در سرزمین مرزی این سریال اکشن و تخیلی، براساس یک مانگای معروف ژاپنی ساخته شده است. داستان در مورد پسری است که ناگهان خود را در یک دنیای موازی می‌بیند و بالاجبار باید در بازی‌هایی که تدارک دیده شده، شرکت کند. این سریال بسیار هیجان انگیز و البته بی‌رحمانه است.

نقد و بررسی سریال آلیس در سرزمین مرزی

ویژگی مشترک تمامی بازی‌ها، نگاه پوچ‌گرایانه به دنیا و فضای سادیسمی آن‌هاست؛ این بازی‌ها کاملا بی‌رحمانه و وحشیانه طراحی شده‌اند به طوری که حتی به شخصیت‌های اصلی هم رحم نمی‌کنند، تا حدی که مخاطب، رفته رفته متوجه می‌شود که قضیه شوخی نیست و هر لحظه امکان دارد هرکسی حتی آریسو به عنوان اصلی‌ترین شخصیت، از داستان حذف شود. در برخی مراحل بازی، بازیکنان با خیانت و کشتن دوستانشان، برنده‌ی بازی می‌شوند؛ مثلا در یک مرحله، آریسو به قیمت حفظ جانش، دوستانش را از دست داد. این صحنه بسیار غم‌انگیز و متاثرکننده بود.

والدین عزیز توجه داشته باشید تماشای محصولات رسانه‌ای مهیج که همراه با درگیری و زد و خورد است، امکان بروز رفتارهای خشونت‌آمیز را در نوجوانان افزایش می‌دهد؛ نکته‌ی مثبتی که در این سریال وجود داشت، رفتار و عملکرد شخصیت‌های اصلی به ویژه آریسو بود. او از اشتباهاتش پشیمان می‌شد و علاوه بر حفظ جان خودش، به دیگران نیز کمک می‌کرد ولی مخاطبان همیشه از دید شخصیت‌های مثبت به حوادث نگاه نمی‌کنند؛ برخی مواقع، شخصیت‌های فرعی و منفی می‌توانند روی مخاطب تاثیرگذار باشند و توجه او را جلب کنند.

در قسمت‌های مختلف، شخصیت‌های جدیدی وارد داستان می‌شوند؛ پیشینه‌ی برخی از آن‌ها به مخاطب شرح داده می‌شود. اکثر بازیکنان، گذشته‌ی غم‌انگیز و ناخوشایندی دارند مثلا استخدام در یک شرکت بزرگ به قیمت رابطه با رئیس آن شرکت، علاقه به آرایش و لباس‌های دخترانه توسط یک پسر و طرد شدنش از سمت خانواده، ارتباط با دوست دختر رئیس و در نتیجه اخراج از کار، از جمله‌ی آن‌هاست.

در یک قسمت از سریال، مکانی به نام «ساحل» نشان داده می‌شود که همه‌ی افراد در آن لباس باز پوشیده و خالکوبی دارند، در اکثر نسخه‌های موجود در اینترنت این موارد تا حدودی اصلاح شده‌اند.

خلاصه: مهم‌ترین مشخصه‌ی این اثر، وجود بازی‌های بی‌رحمانه و وحشیانه است؛ برای همین تماشای این محصول مهیج، مخصوصا برای نوجوانان پرخاشگر مناسب نیست.

ادامه متن
با فرزندان خود صحبت کنید درباره

سعی کنید درمورد کارهای درست و انسانی شخصیت‌ها با فرزندتان صحبت کنید تا این نوع رفتار و عملکرد خوب، در ذهن آن‌ها پررنگ‌تر شود به‌عنوان‌مثال درمورد فداکاری کاروبه و چوتا با فرزندتان گفت‌وگو کنید. کاروبه و چوتا حاضر شدند جان خودشان را از دست دهند تا آریسو زنده بماند، آریسو بلافاصله از کارش پشیمان شد و خواست دوستانش را نجات دهد. او پس از این واقعه، تصمیم گرفت برای نجات خودش، هرگز دیگران را فدا نکند. در یک مرحله با اینکه جان خودش در خطر بود، برای نجات یکی از بازیکنان که حتی او را به درستی نمی‌شناخت، اقدام کرد.

خلاصه: سعی کنید درمورد کارهای درست و انسانی شخصیت‌ها با فرزندتان صحبت کنید تا این نوع رفتار و عملکرد خوب، در ذهن آن‌ها پررنگ‌تر شود.

ادامه متن
داستان اثر

پسری به نام آریسو، بیکار و بی‌انگیزه است و به شدت به بازی‌های ویدئویی علاقه دارد؛ روزی او و دوستانش متوجه می‌شوند همه‌ی مردم شهر ناپدید شده‌اند. با فرا رسیدن شب، علائم یک تابلو نئونی، آن‌ها را به سمت یک بازی هدایت می‌کند. به محض ورود به این عرصه، تلفن‌های هوشمندی برای آن‌ها صادر می‌شود که دستورعمل‌های این بازی را ارئه می‌دهد. هر بازی همراه با یک کارت مخصوص به خود است و علامت روی کارت، ویژگی‌های بازی را مشخص می‌کند. بعد از برنده شدن در هر مرحله، به بازیکنان ویزا تعلق می‌گیرد؛ ویزا، مدت زمان مشخصی است که بازیکنان مهلت دارند تا در یک بازی دیگر شرکت کنند؛ مجازات بازی نکردن، پرتوی لیزری مهلکی است که از آسمان به فرق سر فرد شلیک می‌شود. آریسو در مراحلی از بازی، نزدیک‌ترین دوستانش را از دست می‌دهد. او با دختری به نام یازوآ آشنا می‌شود، آن دو می‌خواهند حاکمان بازی را پیدا کنند تا بتوانند به دنیای اصلی برگردند. آن‌ها بعد از ماجراها و اتفاقات ناگوار و برنده شدن در یک مرحله دشوار، بالاخره ساختمان حاکمان بازی را پیدا می‌کنند ولی متوجه می‌شوند همه‌ی عاملان بازی کشته شده‌اند؛ در این لحظه زنی از یک مانیتور بزرگ نمایش داده می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد بازی جدیدی را شروع کنند.

هر هفته با مروری بر گزیده اخبار و مقالات متنوع همراه پویا پرداز باشید.

مطالب مرتبط